Sluggern&Shego

Reaktion: Cirkus

några hundra meter ifrån mitt hus brukar cirkusar hålla till på en äng. Varje gång jag gått förbi där när kameler och diverse djur står i små hagar sköljs jag ner av en oro av ett möjligtvis medlidande. Djuren ser inte lyckliga och välmående ut, kan inte detta klassas som djurplågeri? snälla?
Tycker folk verkligen att cirkus är underhållande nu för tiden? Jag tycker det känns som det är ett slags slaveri, något i stil med gladiatorspel. Djuren får lära sej att göra olika saker som inte ligger i deras naturliga beteende.
I olika förslag till Riksdagen finns det folk som håller med mej . En berättar också att: "Själva grundidén med cirkus är att få djuren att göra saker de normalt inte gör i sitt fria beteende". Det låter inte som en bra grund till fortsatt tillåtelse för cirkus enligt mej iaf?!
Yttligare en person skriver : ".. Föreställning efter föreställning måste dessa djur utföra cirkusnummer som människor tycker är underhållande. Djuren fraktas runt, tvingas tillbringa sina liv i trånga utrymmen och de blir ibland fastkedjade mellan uppträdandena. Djur på cirkusar visar i onormalt stor utsträckning symptom som tyder på psykiska störningar.. "
Jag tycker inte det är okej. Jag tycker faktiskt det är fruktansvärt hemskt! Att något sånt här får pysslas med i nutid??.. Jag ska aldrig gå och se någon cirkus i hela mitt liv. Hoppas du låter bli det också.


Klart det finns lite coola saker dom gör också. Men håll er för fan enbart till människor då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback